avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 435 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatii de munca
Subiect: relatii de munca
ACCES PREMIUM

Ce trebuie să ştii când stabileşti abaterile disciplinare

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Iunie 2021 | 1 | 7641 | Timp de citire: 5 min.

Nu orice lucru pe care îl face un salariat în neconcordanţă cu munca sa poate fi considerat de către angajator ca fiind o abatere disciplinară. Pentru a putea preîntâmpina abaterile, dar şi pentru a le sancţiona la nevoie, în urma unei cercetări disciplinare, salariaţii trebuie să se informeze sau să fie informaţi de către angajator despre prevederile documentelor care cuprind regulile care nu trebuie încălcate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediul de odihnă: La cât timp după angajare îşi poate lua un salariat zile libere

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
17 Iunie 2021 | 2 | 36917 | Timp de citire: 2 min.

Acordarea concediului de odihnă unui salariat nu poate fi condiţionată de trecerea unei anumite perioade de la angajare, o astfel de regulă neexistând în legislaţia muncii. Chiar şi salariatul care se află în perioada de probă are dreptul la zile de concediu de odihnă, acesta având aceleaşi drepturi ca şi angajaţii permanenţi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comenzile prin aplicație, onorate de salariați sau de persoane care desfășoară activități independente? Dilema platformelor digitale

Numărul de comenzi lansate prin aplicații mobile sau pagini de internet a crescut vertiginos în ultimii câțiva ani, fie că vorbim despre livrarea unor produse, a mesei de prânz la birou sau o cursă cu transportul urban de tip ride sharing. Activitatea prestată prin platformele digitale ridică o serie de întrebări de natură juridică, pe măsură ce se încearcă adaptarea cadrului legislativ existent pentru a acoperi și această realitate de dată recentă. Printre ele, o temă des discutată în ultima perioadă se referă la statutul celor care prestează serviciile pe care le contractăm atunci când dăm click pe butonul "comandă aici". Sunt aceștia salariați sau persoane care desfășoară activități independente, conform legislației din România? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorul este obligat să-şi protejeze salariaţii şi împotriva hărţuirii venite din partea clienţilor săi

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Iunie 2021 | 0 | 19804 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorul este responsabil pentru securitatea şi sănătatea salariaţilor săi cât timp aceştia se află în timpul programului de lucru, scrie în Codul muncii, asta înseamnă că, şi în situaţia în care o altă persoană din afara firmei săvârseşte fapte de hărţuire asupra unui salariat, angajatorul are responsabilitatea de a-şi proteja salariatul, a explicat un specialist în relaţii de muncă la o conferinţă recentă avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Decizie CJUE

Firmele cu puncte de lucru multiple NU mai pot justifica diferențele salariale între femei și bărbați raportându-se doar la locație

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Iunie 2021 | 0 | 2941 | Timp de citire: 3 min.

Regulile egalității de tratament între femei și bărbați, din punct de vedere al salarizării, se vor schimba semnificativ în urma unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Curtea a stabilit că veniturile salariaților pot fi comparate chiar dacă lucrează în unități diferite, astfel că angajatorii cu puncte de lucru multiple nu mai pot folosi locația drept justificare pentru diferențele salariale între femei și bărbați, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controalele programate de ITM pentru perioada iulie - septembrie 2021: Ce domenii sunt vizate

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
7 Iunie 2021 | 0 | 25449 | Timp de citire: 3 min.

Companiile care folosesc zilieri în activitatea lor vor fi controlate de luna viitoare de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM), în timp ce vor fi demarate şi acţiuni de combatere a cazurilor de muncă nedeclarată în domeniul prestărilor de servicii. Măsurile fac parte din calendarul controalelor la angajatori stabilit pentru trimestrul al treilea din 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Masca rămâne obligatorie la birou. Autorităţile nu au oficializat nici de data asta eliminarea ei

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
2 Iunie 2021 | 1 | 9599 | Timp de citire: 2 min.

Masca de protecţie la birou rămâne obligatorie, chiar dacă autorităţile au anunţat că, de la 1 iunie, cu ocazia relaxării măsurilor de protecţie, ea nu va mai fi necesară în spaţiile închise în care se află maximum cinci salariaţi şi toţi sunt vaccinaţi împotriva COVID-19, deoarece actul normativ care trebuia să prevadă această excepţie nu a fost oficializat. Aceasta este a doua oară când se anunţă eliminarea măştii pentru cei vaccinaţi, însă obligaţia rămâne în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce riscă angajatorii dacă falsifică evidența muncii sau dacă pontează incorect orele suplimentare ale salariaților

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Mai 2021 | 1 | 31147 | Timp de citire: 2 min.

Companiile care nu pontează corect orele suplimentare lucrate de salariați sau falsifică pontajul riscă, dincolo de eventuale amenzi contravenționale, să răspundă penal pentru aceste fapte, potrivit unor clarificări făcute de un specialist în cadrul conferinței de HR organizate de avocatnet.ro săptămâna trecută. La acest risc sunt expuse inclusiv persoanele din cadrul firmei care au întocmit, semnat și aprobat astfel de evidențe neconforme cu realitatea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum pot renunţa microfirmele cu puțini salariați la regulamentul intern

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Mai 2021 | 1 | 2635 | Timp de citire: 2 min.

Microfirmele care au până la nouă salariați au posibilitatea, de la începutul acestei luni, să renunţe la regulamentul intern, dacă acesta a fost întocmit, sau să nu îl mai întocmească dacă şi-au început activitatea de curând. Dacă la întocmirea acestui document, angajatorul trebuie să se consulte cu salariaţii săi, la renunţare trebuie făcut acelaşi lucru? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clauze mai puţin întâlnite, dar permise în CIM: Obligaţia de discreţie sau cea legată de exprimarea opiniilor proprii

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
24 Mai 2021 | 0 | 6962 | Timp de citire: 5 min.

Deşi modelul standard al contractului individual de muncă (CIM) prezintă drepturile şi obligaţiilor salariatului şi ale angajatorului în relaţia de muncă aşa cum sunt stipulate de legislaţia în domeniu, există şi sunt legale o serie de clauze facultative ce se pot dovedi foarte utile angajatorului. Citește articolul