Numărul de comenzi lansate prin aplicații mobile sau pagini de internet a crescut vertiginos în ultimii câțiva ani, fie că vorbim despre livrarea unor produse, a mesei de prânz la birou sau o cursă cu transportul urban de tip ride sharing. Activitatea prestată prin platformele digitale ridică o serie de întrebări de natură juridică, pe măsură ce se încearcă adaptarea cadrului legislativ existent pentru a acoperi și această realitate de dată recentă. Printre ele, o temă des discutată în ultima perioadă se referă la statutul celor care prestează serviciile pe care le contractăm atunci când dăm click pe butonul "comandă aici". Sunt aceștia salariați sau persoane care desfășoară activități independente, conform legislației din România? Citește articolul
Angajatorul este responsabil pentru securitatea şi sănătatea salariaţilor săi cât timp aceştia se află în timpul programului de lucru, scrie în Codul muncii, asta înseamnă că, şi în situaţia în care o altă persoană din afara firmei săvârseşte fapte de hărţuire asupra unui salariat, angajatorul are responsabilitatea de a-şi proteja salariatul, a explicat un specialist în relaţii de muncă la o conferinţă recentă avocatnet.ro. Citește articolul
Regulile egalității de tratament între femei și bărbați, din punct de vedere al salarizării, se vor schimba semnificativ în urma unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Curtea a stabilit că veniturile salariaților pot fi comparate chiar dacă lucrează în unități diferite, astfel că angajatorii cu puncte de lucru multiple nu mai pot folosi locația drept justificare pentru diferențele salariale între femei și bărbați, spun specialiștii. Citește articolul
Companiile care folosesc zilieri în activitatea lor vor fi controlate de luna viitoare de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM), în timp ce vor fi demarate şi acţiuni de combatere a cazurilor de muncă nedeclarată în domeniul prestărilor de servicii. Măsurile fac parte din calendarul controalelor la angajatori stabilit pentru trimestrul al treilea din 2021. Citește articolul
Masca de protecţie la birou rămâne obligatorie, chiar dacă autorităţile au anunţat că, de la 1 iunie, cu ocazia relaxării măsurilor de protecţie, ea nu va mai fi necesară în spaţiile închise în care se află maximum cinci salariaţi şi toţi sunt vaccinaţi împotriva COVID-19, deoarece actul normativ care trebuia să prevadă această excepţie nu a fost oficializat. Aceasta este a doua oară când se anunţă eliminarea măştii pentru cei vaccinaţi, însă obligaţia rămâne în vigoare. Citește articolul
Companiile care nu pontează corect orele suplimentare lucrate de salariați sau falsifică pontajul riscă, dincolo de eventuale amenzi contravenționale, să răspundă penal pentru aceste fapte, potrivit unor clarificări făcute de un specialist în cadrul conferinței de HR organizate de avocatnet.ro săptămâna trecută. La acest risc sunt expuse inclusiv persoanele din cadrul firmei care au întocmit, semnat și aprobat astfel de evidențe neconforme cu realitatea. Citește articolul
Microfirmele care au până la nouă salariați au posibilitatea, de la începutul acestei luni, să renunţe la regulamentul intern, dacă acesta a fost întocmit, sau să nu îl mai întocmească dacă şi-au început activitatea de curând. Dacă la întocmirea acestui document, angajatorul trebuie să se consulte cu salariaţii săi, la renunţare trebuie făcut acelaşi lucru? Citește articolul
Deşi modelul standard al contractului individual de muncă (CIM) prezintă drepturile şi obligaţiilor salariatului şi ale angajatorului în relaţia de muncă aşa cum sunt stipulate de legislaţia în domeniu, există şi sunt legale o serie de clauze facultative ce se pot dovedi foarte utile angajatorului. Citește articolul
Masca de protecție rămâne obligatorie la birou pentru toți salariații, până la urmă, după o bâlbă a autorităților. Deși se stabilise vineri seară că angajații vaccinați sunt exceptați de la portul măștii la birou, dacă toate persoanele din încăpere sunt vaccinate, măsura a fost scoasă la o zi distanță. Citește articolul
Folosirea semnăturii electronice de către angajat și angajator în documentele ce țin de raportul de muncă nu poate fi o chestiune doar faptică: ambele părți decid să o folosească, angajatorul decide chiar să suporte toate costurile, să zicem, iar de luna viitoare toate documentele se semnează în acest fel. Modul de folosire a semnăturii trebuie detaliat, la nivel scris, trebuie asumat de ambele părți și e foarte importantă precizarea scrisă că folosirea semnăturii electronice nu e obligatorie. Citește articolul