avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 881 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatii de munca
Subiect: relatii de munca
ACCES PREMIUM

Documentele pe care noul angajator le poate cere salariatului de la fostul loc de muncă

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
16 Octombrie 2021 | 4 | 17250 | Timp de citire: 2 min.

Înainte de semnarea contractului individual de muncă, candidatul trebuie să prezinte noului angajator o serie de documente ce se vor duce la dosarul personal al acestuia, cum ar fi copia după cartea de identitate sau diploma ultimelor studii finalizate. Totuși, dacă a fost angajat anterior, salariatul ar putea fi nevoit să ofere în plus și o serie de documente de la locul de muncă anterior. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zilele de odihnă în plus în funcție de vechime: În ce documente de muncă trebuie să fie prezente

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 0 | 21136 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii prevede că numărul minim de zile de concediu de odihnă anual este de 20 de zile lucrătoare, însă marea majoritate a angajatorilor din sectorul privat acordă 21 de zile. Într-o încercare de a face competiție sectorului public există unele companii în care numărul de zile de odihnă este mai mare decât 20 sau 21, în funcție de vechimea salariatului în firmă sau în muncă. Pentru a nu crea disensiuni sau discriminări între salariați, aceste zile suplimentare de concediu de odihnă trebuie acordate în funcție de o serie de criterii obiective pe care toți salariații să le cunoască. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 20 octombrie, angajatorii care țin peste program salariații part-time vor risca amenzi mai mari

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2021 | 0 | 11902 | Timp de citire: 2 min.

Printre modificările aduce recent Codului muncii se numără și sancționarea firmelor care folosesc contractele de muncă cu timp parțial ca formă de a scăpa de plata unor taxe mai mari pentru salariile angajaților. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Valorile sunt valabile în semestrul II al anului

UPDATE Oficial: Valoarea tichetelor de masă și de creșă se majorează din octombrie 2021

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
7 Octombrie 2021 | 8 | 17378 | Timp de citire: 1 min.

Valoarea tichetelor de masă și de creșă se majorează în semestrul al doilea al anului 2021, începând cu luna octombrie, potrivit unor ordine oficializate aseară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Punerea salariatului în timpul liber la dispoziția angajatorului: Ce trebuie să conțină documentele de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
28 Septembrie 2021 | 1 | 10032 | Timp de citire: 3 min.

În unele sectoare de activitate, angajatorul poate solicita salariaților să fie disponibili în timpul lor liber pentru remedierea cât mai rapidă a unor anumite probleme care pot apărea. Totuși, o astfel de cerință a angajatorului nu poate fi impusă unilateral, iar timpul petrecut “în așteptare” de către salariat trebuie recompensat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Condițiile în care angajatorul poate afla dacă un salariat are alte contracte de muncă sau venituri

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
24 Septembrie 2021 | 4 | 13740 | Timp de citire: 2 min.

Când un salariat semnează un contract individual de muncă (CIM) și declară că la acel angajator are funcția de bază, de acolo va primi tichete de masă, dacă firma respectivă oferă, și asupra respectivului venit se va aplica deducerea personală, dacă salariul este până în 3.600 lei pe lună. Dacă timpul și experiența îi permite, salariatul poate avea și alte CIM-uri, indiferent că sunt cu normă întreagă sau parțială, acest lucru fiind permis de Constituție și de Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Situații în care angajatul nu poate fi trecut ca absent nemotivat

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
23 Septembrie 2021 | 0 | 35116 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii stabilește că absențele nemotivate ale salariatului pot duce la suspendarea contractului individual de muncă, dacă în documentele de muncă este prevăzută această măsură, doar că absența nemotivată nu poate fi trecută celor care s-au prezentat la locul de muncă, însă nu au respectat programul de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarul personal trebuie actualizat dacă salariatul a dobândit o nouă diplomă de studii?

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 0 | 4994 | Timp de citire: 2 min.

La angajare, candidatul trebuie să depună o serie de documente pentru întocmirea contractului individual de muncă, printre care se numără diploma ultimelor studii finalizate, acestea urmând să facă parte din dosarul personal al angajatului. Această diplomă de studii este cu atât mai importantă cu cât postul pe care a fost angajat respectivul salariat necesită o anumită calificare sau certificare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cercetarea disciplinară online: Recomandări din practica litigiilor de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 1 | 5284 | Timp de citire: 3 min.

Trecerea în telemuncă ca urmare a crizei sanitare a adus o altă noutate pe piața muncii, respectiv cercetarea disciplinară efectuată online. Deși decizii de sancționare bazate pe cercetări disciplinare efectuate online ar putea să apară pe rolurile curților de apel din țară abia de anul viitor, judecătorul Amelia Farmathy recomandă angajatorilor care folosesc cercetarea online să țină cont de anumite aspecte pentru ca deciziile de sancționare să treacă testul unei instanțe judecătorești. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce mențiuni trebuie să aibă un CIM în care semnarea documentelor de muncă se face exclusiv electronic

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 1 | 2621 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate. Citește articolul