Contractele de muncă, actele adiţionale ale acestuia sau orice alte documente folosite în domeniul relaţiilor de muncă, pot fi semnate şi electronic, avansat sau calificat, după ce joi a fost oficializată o OUG care introduce această prevedere în Codul muncii. Înscrisurile în relaţiile de muncă vor putea să fie semnate, în continuare, şi de mână, dacă angajatorul sau salariatul preferă acest lucru, însă ambele părţi trebuie să aibă acelaşi tip de semnătură pe documente. Citește articolul
De-acum, angajatorul şi salariatul pot opta să folosească la încheierea contractului individual de muncă sau a actelor adiţionale semnătura electronică, ceea ce presupune că angajatul nu trebuie să se mai deplaseze până la sediul firmei pentru a face acest lucru. Totuşi, intrarea în vigoare a OUG 36/2021, ce cuprinde aceste prevederi, nu înseamnă că de-acum încolo toate documentele ce ţin de relaţiile de muncă trebuie semnate doar electronic (se va poate folosi în continuare semnătura olografă la fel de bine) sau că salariaţii vor fi obligaţi să îşi achiziţioneze aceste tipuri de semnături. Citește articolul
Ordonanța pentru eliminarea obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, a apărut aseară în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la momentul publicării. Totodată, documentul prevede mai multă flexibilitate atunci când vorbim despre evidența muncii la acești angajatori, deși inițial se vorbise despre eliminarea pontajului. Citește articolul
Ordonanța care permite semnarea electronică a tuturor documentelor din sfera relațiilor de muncă a apărut aseară în Monitorul Oficial. Potrivit documentului, toate actele de muncă pot fi semnate fie cu semnătura electronică avansată, fie cu semnătura electronică calificată. În plus, cele două tipuri de semnături electronice pot fi folosite și în relația cu autoritățile, atunci când vine vorba de domeniul muncii. Citește articolul
În cazul plecării unui salariat dintr-un loc de muncă prin demisie, Codul muncii prevede o perioadă de preaviz ce nu poate depăşi 20 de zile lucrătoare, însă acest termen poate fi modificat doar cu acordul ambelor părţi. Mai exact, un salariat care şi-a dat demisia nu poate decide să nu respecte preavizul, ci o poate face doar dacă angajatorul său este de acord. Citește articolul
În Codul muncii urmează să fie incluse reguli speciale pentru angajatorii la care programul de lucru este imprevizibil. Mai precis, Guvernul pregătește un proiect de lege prin care să transpună noi reguli europene ce țin de relația dintre angajatori și salariații lor. Citește articolul
Prezentarea în scris către salariaţi a fişei postului, foii de prezenţă, precum şi a regulamentului intern devine, în curând, opţională, după de Guvernul a adoptat miercuri o OUG ce prevede faptul că aceste trei documente nu mai trebuie întocmite obligatoriu de către microîntreprinderile cu până la nouă salariați. Fișa de post, spre exemplu, poate fi comunicată doar verbal și trebuie pusă la dispoziţia salariatului doar dacă el solicită acest lucru în scris. Citește articolul
Deoarece 28 aprilie este Ziua mondială pentru securitate și sănătate în muncă (SSM), redacția noastră reamintește angajatorilor principalele obligații pe care le au față de salariați. Totodată, aducem în față un fapt îngrijorător - numărul de controale pe domeniul muncii este în scădere de la an la an. Citește articolul
Ideea de a elimina fișa postului în cadrul firmelor mici, cu mai puțini angajați, cuprinsă într-un proiect recent este greșită, e de părere Corneliu Bențe, expert în legislația muncii și președintele Uniunii Naționale a Experților în Legislația Muncii. Nu doar că va crea în lanț o serie de probleme pentru firme și angajați, dar pare să ignore cu totul cuprinsul unei directive europene pe care România trebuie să o transpună în legislația internă până în vara anului viitor - actul, spune expertul, va modifica semnificativ obligația de informare a salariaților cuprinsă acum în Codul muncii, iar noile obligații impuse nu ar putea fi respectate întocmai în lipsa fișei postului. Citește articolul
Contractele de muncă, actele adiţionale sau alte documente de ţin de relaţia de muncă, precum şi dovada de realizare a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă (SSM) vor putea fi semnate şi cu semnătura electronică, pe lângă cea olografă, potrivit unei propuneri legislative înregistrate recent la Senat. Prevederile propunerii sunt similare cu cele menţionate într-un proiect de OUG lansat în decembrie 2020 care nu a mai ajuns să fie adoptat. Citește articolul