Pentru că în curând va intra în vigoare o lege care va obliga casele de pensii să notifice și angajatorii cu privire la emiterea deciziilor de pensionare, ne gândim la ce trebuie să facă angajatorii în contextul primirii acestor notificări. Momentul emiterii deciziei este relevant pentru toate cazurile de pensionare, mai puțin pentru cea pentru limită de vârstă, dar cu privire la care angajatorul ar trebui oricum să fie notificat cu puțin timp înainte, printr-un mecanism pus în funcțiune în 2020. Citește articolul
Cererea de către salariați a unor drepturi legale, cum sunt concediile de odihnă sau medicale, de orice tip, sau zilele libere plătite pentru școala online, nu trebuie reprezinte unul dintre criteriile de departajare a unor angajați aflați pe aceleași poziții atunci când angajatorul trebuie să facă concedieri ca urmare a unei restructurări. Criteriile de selecție a angajaților vizați de concedieri trebuie să fie unele obiective și demonstrabile, în caz contrar se poate ajunge la repunerea salariatului în situația dinainte de către o instanță și chiar la plata unor daune morale de către angajator. Citește articolul
Firmelor le fusese „promisă” o ordonanță care să atenueze din riscul penal pentru reținerea și neplata dărilor fiscale cu reținere la sursă, cei mai îngrijorați fiind angajatorii cu probleme financiare temporare, cauzate uneori și de datoriile pe care statul le are la ei. Reincriminarea stopajului la sursă e în vigoare însă de o lună deja, nici urmă de modificări însă. Odată cu demararea controalelor comune ale Fiscului cu Inspecția Muncii pentru depistarea situațiilor de muncă sub/nedeclarată, angajatorii se tem de iminența unor dosare penale. Citește articolul
În 8 aprilie va intra în vigoare legea care prevede că angajatorii vor primi informații legate de emiterea deciziilor de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțial sau de invaliditate, nu doar salariații ce au făcut astfel de cereri. Citește articolul
Terminarea stării de alertă înseamnă că ne întoarcem la principiul telemuncii cu acordul ambelor părți ale raportului de muncă. Și dacă firmele nu-și stabiliseră deja la nivel contractual aplicarea telemuncii pe termen nedeterminat sau, în orice caz, nu determinat de existența stării de alertă, atunci continuarea în telemuncă reclamă obligatoriu fixarea acesteia la nivel contractual, cu acordul părților. Cum banii acordați pentru acoperirea cheltuielilor de telemuncă și care, pe legea fiscală, beneficiază de un tratament preferențial în cuantum de până la 400 de lei pe lună nu sunt legați de starea de alertă, ei putându-se acorda în continuare, firmele care nu au actele făcute, dar au în continuare angajați ce lucrează de acasă, vor avea o dificultate în a demonstra de ce acordă acei bani. Citește articolul
Pornind de la mai multe subiecte de pe forumul avocatnet.ro în care diverși utilizatori semnalau faptul că au rămas fără loc de muncă din cauză că angajatorul la care au acceptat o ofertă de angajare și-a retras-o, am vrut să aflăm de la specialiști în ce măsură poate fi trasă la răspundere o astfel de acțiune a unei firme. Citește articolul
Urmând să intre în vigoare în 2024, Legea prestatorului casnic, trecută de votul final în Parlament săptămâna trecută, este o încercare de mai aduce anumite sume la bugetul statului și de a mai stăvili un „focar” de muncă la negru existent în România: activitățile casnice prestate de lucrători fără forme legale. Viitoarea lege vine însă cu un mecanism care s-ar putea să nu fie pe atât de atractiv pe cât se aștepta Guvernul când a împins proiectul în Parlament și pe care nici lucrătorii, nici beneficiarii, nu pot fi deplin convinși să-l folosească - cel puțin nu în forma pe care o vedem acum. Citește articolul
Modificarea Codului fiscal prin Legea 72/2022 vine cu vești bune pentru mai multe categorii de angajatori, nu numai pentru cei care activează în transporturi. Astfel, o prevedere semnificativă este încadrarea indemnizației de mobilitate în aceeași categorie fiscală cu indemnizațiile de delegare/detașare. Citește articolul
O nouă amendă dată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru lipsa unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate la locul de muncă și pentru lipsa instruirii angajaților vizează, de această dată, accesul nepermis la datele de natură salarială ale unor actuali și foști angajați. Amenda readuce în discuție două aspecte importante: o dată, că firmele vizitate de ANSPDCP trebuie să vină cu dovezi concrete că au instruit salariații, dar și că, atunci când vine vorba de cuantumul salariului, nu vorbim doar de o problemă din sfera protecției datelor personale, ci și de o potențială abatere disciplinară a celui care e permis încălcarea confidențialității acestor date. Citește articolul
Casele de asigurări de sănătate pot amenda angajatorii care refuză nejustificat plata indemnizațiilor medicale ale certificatelor prezentate de salariații lor, însă OUG 158/2005 le permite firmele să refuze plata indemnizației medicale, dacă sunt îndeplinite anumite condiții. Citește articolul