De marți, angajatorii au la dispoziție 90 de zile în decursul cărora să compenseze orele muncite suplimentar de salariat cu ore libere plătite. Anterior modificării aduse Codului muncii, termenul disponibil era de 60 de zile. Citește articolul
Întreruperea activității pentru a trece angajați în șomaj tehnic și a deconta apoi indemnizațiile aferente de la stat nu înseamnă neapărat închiderea de tot a activității. Ordonanța recent apărută, care dă dreptul la decontări, din nou, pe fondul măsurilor adoptate de Guvern, se aplică în egală măsură întreruperilor parțiale de activitate, în care doar unii angajați sunt trimiși în șomaj tehnic. Citește articolul
După ce șomajul tehnic decontat de stat a expirat în iunie, pe fondul creșterii semnificative a numărului de cazuri de COVID-19 și impunerii unor restricții ce vor afecta anumite activități dacă incidența cazurilor trece de 6 la mia de locuitori, Guvernul a adoptat aseară o ordonanță prin care reinstituie, până la final de an, decontarea indemnizațiilor de șomaj tehnic acolo unde activitatea se întrerupe total sau parțial. Se păstrează procentul de decontare și procedura rămâne similară celei aplicabile până în vară. Citește articolul
Aflată încă la stadiul de proiect, o viitoare lege care transpune o directivă europeană importantă urmează să impună firmelor cu mai mulți angajați un nou set de reguli - și, implicit, un set suplimentar de proceduri și „hârtii”, chiar dacă doar la nivel electronic. Vorbim de legea privind protecția avertizorilor de integritate („whistleblowers”), cei care aduc la lumină fapte ce constituie încălcări ale legii. Ce vor trebui să facă multe companii, în doi ani? Să stabilească proceduri interne de raportare a acestor fapte, să se asigure de protecția avertizorilor și de confidențialitatea procesului de raportare, dar și să desemneze anumiți responsabili. Citește articolul
Printr-un act normativ publicat vineri în Monitorul Oficial, șoferii profesioniști au fost oficial exceptați de la măsura carantinei de 14 zile la intrarea în țară, sub condiția de a face dovada unui test negativ RT-PCR pentru infecția cu noul coronavirus. Citește articolul
Telemunca poate însemna că avem angajați care lucrează la câteva sute de kilometri distanță de sediul firmei, în țară. Dacă vrem ca, o dată pe lună sau la altă perioadă de timp, telesalariatul să vină la birou pentru a îndeplini anumite sarcini de muncă, ce facem cu cheltuielile de transport? Firma care suportă aceste cheltuieli cum le încadrează? E cazul să includem în contract o clauză specială, dacă e ceva ce se va întâmpla cu periodicitate? Răspunsul la aceste întrebări, în articolul de azi. Citește articolul
Deși poate părea relativ simplă, chestiunea suspendării contractelor de muncă nu e chiar un subiect ușor din Codul muncii. Cu atât mai mult cu cât aplicarea incorectă a legii poate fi extrem de dezavantajoasă, în primă fază, pentru salariat, dar și pentru angajator, ulterior, când face obiectul unei verificări a autorităților. E cazul suspendării contractelor în cazul concediilor fără plată. Angajatorii se folosesc adesea de acest tip de concediu pentru că le permită să-l păstreze „agățat” pe angajat, dar să nici nu-l plătească pe perioada cât acesta nu vine la muncă. Ceea ce ignoră, de multe ori, firmele e că concediul fără plată nu e din inițiativa angajatorului, ci a angajatului, iar cel dintâi poate să refuze cererea. De aceea, e cazul să ne mai uităm o dată asupra situațiilor de suspendare a contractelor de muncă, întrucât, de cele mai multe ori, se impune aplicarea unui alt tip de suspendare: Citește articolul
În detrimentul angajaților și, adesea, din cauza necunoașterii legii de către aceștia, firmele aleg să-i trimită acasă pe angajați, în concediu fără plată, deși nu angajatorul are inițiativa acestui concediu, când situația economică a firmei o impune. Trimiterea acasă a angajaților, fără plată, fără suspendarea corespunzătoare a contractului de muncă pe motivul șomajului tehnic, nu este altceva decât un abuz al angajatorilor - pentru care pot fi amendați. Citește articolul
În contextul numărului în creștere de îmbolnăviri cu COVID-19 la nivel național, tot mai mulți angajatori se vor confrunta cu situații în care salariații lor vor intra în carantină, fie pentru că sunt contacți direcți, fie că sunt confirmați cu virusul SARS-CoV-2. Totuși, ce este de făcut în contextul în care un salariat vaccinat sau vindecat, care este astfel exceptat de la măsura carantinării, anunță că este contact direct, iar angajatorul vrea să-și protejeze personalul de o eventuală îmbolnăvire? Citește articolul
Angajații ar putea avea în sfârșit acces la Registrul de evidență a salariaților - pe cont propriu și pe cale electronică, aceștiar ar putea să confrunte cele promise de angajator și cele declarate sau nedeclarate în evidențele autorităților. Prin planul pentru care România va primi 29,2 miliarde de euro ar urma să se implementeze Revisalul online, care va ușura activitatea angajatorului, pe de o parte, dar va oferi mai multă transparență față de angajați. Citește articolul