Salariații au dreptul de a putea transmite sesizări și reclamații firmei, însă pentru ca acest drept să fie pus în practică, angajatorul trebuie să stabilească, în urma consultării cu subordonații, o procedură clară și ușor de parcurs. Lipsa unor astfel de dispoziții din cadrul regulamentului intern va duce la restrângerea sau chiar înlăturarea dreptului salariaților de a se adresa angajatorului, ce poate duce chiar la un conflict de muncă în instanță. Citește articolul
În situația un salariat este declarat inapt, fizic sau psihic, pentru ocuparea funcției pentru care a fost angajat, în urma unui control medical, angajatorul nu trebuie să dispună imediat concedierea acestuia pe motive ce țin de persoana lucrătorului. Procedura este mai complexă, iar respectarea termenelor prevăzute de legislația în materie este importantă dacă se ajunge ca disponibilizarea să fie contestată în instanță. Citește articolul
Majorarea netaxabilă la salariul minim trebuie operată și la nivelul registrului general de evidență a salariaților, iar regula este aceeași care se aplică și la alte cazuri de modificări salariale. Citește articolul
Odată cu creșterea valorii nominale a unui tichet de masă de la 1 iulie la 30 de lei, prin același act normativ, legiuitorul a mai permis și suplimentarea valorii tichetelor aferente lunii iunie cu diferența până la noua valoare. Un exemplu pentru a înțelege mai bine acordarea acestei diferențe (opțională, desigur), în materialul de azi: Citește articolul
Valoarea maximă a tichetului de masă crește la 30 lei, începând cu 1 iulie, față de cei 20,17 lei din prezent, după ce legea care aduce modificarea a fost oficializată miercuri. Asta înseamnă că, dacă vor și își permit, firmele pot crește valoarea tichetelor acordate salariaților începând cu următoarea lună. Dacă aleg să o facă, angajatorii vor putea să dea salariaților în luna iulie, în plus față de cuantumul aferente zilelor lucrate în iunie, diferența dintre valoarea actuală și cea de 30 lei, după cum se menționează în lege. Citește articolul
Amplul proiect care vizează modificarea Codului Muncii include și o definiție a programului de lucru imprevizibil, însă principiile de bază ale relației de muncă, acordul părților, consultarea și informarea vor fi păstrate. Citește articolul
Deși regula generală este că, în fiecare an, angajatorul trebuie să acorde zilele de concediu de odihnă, așa cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă și/sau colectiv de muncă și să nu existe restanțe din anii precedenți, în anumite situații, expres și limitativ prevăzute de lege, concediul nu este efectuat integral în anul în curs. Totuși, atât angajatorul, cât și salariatul, ar trebui să se asigure că obligațiile sunt executate la timp. Iată zece motive principale:
Citește articolulDin iulie până la finalul anului, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor continua o serie de campanii sau acțiuni de control începute deja, atât în domeniul relațiilor de muncă, cât și în cel al securității și sănătății în muncă (SSM). Totuși, vor fi demarate din următorul trimestru și verificări noi. Citește articolul
Avantajele firmelor care folosesc leasingul de personal sau salariații temporari, mai exact, sunt legate, printre altele, de eliminarea unor responsabilități birocratice legate de contractele de muncă ale acestora, cum ar fi înregistrarea contractelor, întocmirea documentației pentru angajare, controlul de medicina muncii sau declararea și plata salariului și ale contribuțiilor. Totuși, aceste companii au o serie de obligații clare față de acești salariați, iar amenzile pentru nerespectarea lor ajung și la câteva mii de lei. Citește articolul
Angajatorii ar putea scăpa în curând de obligația de a suporta din fondurile proprii primele cinci zile din indemnizația aferentă concediului medical (CM) pentru incapacitate temporară de muncă, urmând ca întreaga sumă să fie decontată de către stat, potrivit unui proiect de lege ce se află în comisiile deputaților, cameră decizională. Citește articolul