În decembrie 2022, reglementarea privind concediul de creștere a copilului (CCC) primea un set de modificări importante. Printre altele, apărea în discuție o notificare de intrare în concediu, dublarea perioadei de concediu pentru celălalt părinte, dar și două aspecte esențiale în privința celor care se întorc la muncă din perioadele de îngrijire a copilului. Acum că au fost oficializate și normele de punere în aplicare pentru modificările publicate anul trecut în materia CCC, prevederile ordonanței au intrat în sfârșit în vigoare. Citește articolul
Angajatorii privați pot externaliza completarea și transmiterea datelor în registru către prestatori de servicii. Cu toate acestea, angajatorii trebuie să notifice inspectoratul teritorial de muncă (ITM) în legătură cu încheierea contractelor de prestări de servicii și să furnizeze datele de identificare ale prestatorului. În cazul în care se schimbă prestatorul, angajatorul trebuie să încheie un nou contract și să notifice din nou ITM-ul. Netransmiterea acestor informații poate duce la amenzi între 3.000 și 6.000 de lei. Citește articolul
Angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă, însă raportările inspectoratelor teritoriale de muncă din țară arată frecvent că angajatorii nu sunt tocmai diligenți în această privință. Citește articolul
Pornind de la concepte și principii cu care angajatorii ar trebui deja să fie familiarizați, directiva privind transparența salarială, cea mai recentă reglementare europeană cu incidență deosebită în materia raporturilor de muncă, propune ridicarea standardului actual în materia egalității de tratament între femei și bărbați la locul de muncă. Asta înseamnă noi obligații pentru angajatori, inclusiv pentru întreprinderile mici. Citește articolul
Aplicarea Directivei privind transparența salarială se va face în raport cu toate categoriile de angajați ai unei companii, dar și în raport cu lucrători care, deși nu au încheiat un contract de muncă, ci un alt tip de contract, lucrează în beneficiul unui angajator. Chiar și angajații din posturile de conducere se vor putea prevala de noua directivă. Citește articolul
Pentru că segmentul „micilor angajatori”, adică sub 100 sau sub 50 de angajați, este cel care are ponderea cea mai mare, merită subliniat că Directiva privind transparența salarială nu va reprezenta neapărat încă o povară pentru acești angajatori, când vorbim de obligații noi. În fapt, pentru cei sub 50 de angajați, directiva le impune angajatorilor doar să pună la dispoziție angajaților niște informații pe care acum nu le oferă sau le oferă mai greu ori mai târziu decât ar fi necesar pentru angajați. Citește articolul
Nemodificată din 2006, procedura privind activitatea de control a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) și a agențiilor teritoriale a primit marți numeroase completări. Între altele, vorbim de introducerea unui al treilea tip de control, de dreptul ANOFM de a verifica și respectarea unor obligații deja demult prevăzute de Legea 76/2002, de dispariția limitei maxime de cinci zile a misiunii de control, precum și de detalierea procedurilor de control și de modificarea unor termene importante pentru cei vizați de măsuri. Citește articolul
Cu toate că obligațiile angajatorului în cazul angajatelor gravide „se activează” atunci când acesta e încunoștințat în scris despre starea de graviditate a acesteia, faptul că informarea a fost făcută inițial doar verbal nu i-ar permite angajatorului să se comporte ca și cum situația nu există. Odată formalizată această informare, angajatorul trebuie, în primul rând, medicul de medicina muncii și inspectoratul teritorial de muncă. Citește articolul
Firmele care folosesc lucrători la negru riscă amenzi de câte 20.000 de lei per lucrător, dar nu mai mult de 200.000 de lei, indiferent că sunt 10 sau 800 de contracte lipsă. În schimb, persoanele care lucrează fără forme legale nu beneficiază de protecţie socială, nu pot avea acces la credite pentru că nu au un venit salarial dovedibil în acte, nu-şi vor putea ocroti, în instanţă, drepturile interente relaţiilor de muncă, iar pensiile de care vor beneficia vor fi mult mai mici. Citește articolul
Cea mai mare parte a activităților remunerate se desfășoară în cadrul relațiilor de muncă aflate sub incidența Codului muncii. Deși se află într-o permanentă modificare, completare și actualizare, relațiile de muncă se bazează în continuare pe principiul bunei credințe. Adesea, angajații reclamă faptul că nu-și cunosc suficient de bine drepturile sau deloc, cu toate că nu ne putem prevala de propria necunoaștere a legii atunci când ajungem în fața unui judecător. Totodată, trebuie să reamintim faptul că angajatorul nu e dator să-l instruiască pe angajat cu privire la drepturile acestuia din urmă, iar cunoașterea măcar a celor mai importante drepturi ale sale la locul de muncă este și va fi întotdeauna în avantajul salariatului. Citește articolul