Regulile egalității de tratament între femei și bărbați, din punct de vedere al salarizării, se vor schimba semnificativ în urma unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Curtea a stabilit că veniturile salariaților pot fi comparate chiar dacă lucrează în unități diferite, astfel că angajatorii cu puncte de lucru multiple nu mai pot folosi locația drept justificare pentru diferențele salariale între femei și bărbați, spun specialiștii. Citește articolul
În contextul noilor măsuri de relaxare anunțate la începutul acestei luni, există mai multe aspecte importante cărora angajatorii ar trebui să le acorde atenție: de la menținerea obligativității măștii de protecție la birou, plata orelor suplimentare în telemuncă, testarea angajaților și controalele anunțate în acest sens, la multitudinea de date cu caracter personal de gestionat conform prevederilor legale și alte asemenea chestiuni esențiale. Astfel, vă prezentăm, în continuare, opt lucruri care nu trebuie trecute cu vederea de niciun angajator. Citește articolul
Companiile care folosesc zilieri în activitatea lor vor fi controlate de luna viitoare de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM), în timp ce vor fi demarate şi acţiuni de combatere a cazurilor de muncă nedeclarată în domeniul prestărilor de servicii. Măsurile fac parte din calendarul controalelor la angajatori stabilit pentru trimestrul al treilea din 2021. Citește articolul
Potrivit unei recente decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), dacă agentul de muncă temporară doar recrutează și pune la dispoziție angajați numai pentru companii din alte state, dar mai deloc pentru companii din același stat, unde pretinde că-și desfășoară preponderent activitatea, nu e posibilă folosirea prevederilor europene care recunosc, prin formularul A1, aplicarea unei alte legislații de asigurări sociale pentru angajații trimiși în străinătate. Citește articolul
Revenirea la birou a salariaţilor aduce în discuţie o nouă chestiune cu care se vor confrunta angajatorii: reducerea riscurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul angajaţilor nevaccinaţi. Cum vaccinarea anti-COVID-19 nu este obligatorie şi nici angajatorul nu poate impune acest lucru salariaţilor, se pune întrebarea dacă este legală sau nu testarea COVID-19 realizată periodic drept soluţie pentru împiedicarea îmbolnăvirilor la birou. Citește articolul
Chiar dacă nu există dispoziții explicite cu privire la natura răspunderii juridice a angajatorului pentru prejudiciile cauzate victimelor accidentelor de muncă, angajații pot fi despăgubiți în urma acestora atunci când angajatorul nu-și respectă obligațiile în materia sănătății și securității în muncă. Iată, în cele ce urmează, prezentarea pe scurt a unei decizii judecătorești într-o speță ce privește un accident de muncă în care culpa a fost una comună, adică atât a angajatului, cât și a angajatorului. Citește articolul
Masca de protecţie la birou rămâne obligatorie, chiar dacă autorităţile au anunţat că, de la 1 iunie, cu ocazia relaxării măsurilor de protecţie, ea nu va mai fi necesară în spaţiile închise în care se află maximum cinci salariaţi şi toţi sunt vaccinaţi împotriva COVID-19, deoarece actul normativ care trebuia să prevadă această excepţie nu a fost oficializat. Aceasta este a doua oară când se anunţă eliminarea măştii pentru cei vaccinaţi, însă obligaţia rămâne în vigoare. Citește articolul
Angajatorii vor putea beneficia de ajutoare de stat pentru formarea profesională a salariaţilor, precum şi de sprijin pentru amenajarea unor tipuri de creşe pentru copiii acestora, potrivit unor măsuri prevăzute în Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru perioada 2021-2027, ce se regăseşte într-o hotărâre oficializată luni. Scopul programului este de a reduce şomajul la nivel naţional, atât prin programe de sprijinire a angajatorilor, cât şi prin măsuri împotriva muncii nedeclarate. Citește articolul
Revenirea la birou a salariaţilor, pe fondul relaxării măsurilor de protecţie împotriva îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, trebuie să aducă în atenţia angajatorilor un aspect important legat de datele cu caracter personal pe care le-au colectat din partea angajaţilor, mai ales cele de anul trecut. Asta deoarece ele nu mai sunt relevante şi trebuie distruse, au recomandat specialiştii în domeniul aplicării Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) într-o conferinţă recentă a avocatnet.ro. Citește articolul
Pe fondul situației de criză generate de pandemia de coronavirus, opțiunile de conturare și adaptare a politicilor de beneficii salariale și, mai ales, extrasalariale s-au diversificat foarte mult. În acest sens, specialiștii în dreptul muncii au venit cu soluții pentru construirea, în contextul actual, a unei politici de beneficii extrasalariale eficiente, în cadrul conferinței de HR organizate recent de avocatnet.ro. De asemenea, a fost adusă în discuție și flexibilizarea beneficiilor extrasalariale, care reprezintă, mai nou, un atu important prin care angajatorii pot să se asigure de retenția pe termen lung a salariaților. Citește articolul