Dacă angajatorul trebuie sau nu să suporte costul ochelarilor pentru angajații săi și care e încadrarea fiscală corectă a cheltuielilor sunt întrebările cele mai frecvent puse legat de subiectul decontării ochelarilor la locul de muncă. Discuțiile trebuie să pornească însă nu de la aspectele fiscale, ci de la esența problemei - vorbim, de fapt, de obligațiile de sănătate și securitate în muncă (SSM) ce le revin angajatorilor care au lucrători cu activitate preponderent în fața ecranelor. Așa că am stat de vorbă cu un specialist SSM despre obligația numărul 1 pentru angajatori - evaluarea riscurilor - și despre obligațiile subsecvente care îi pot duce pe angajatori în ipostaza de a suporta costul ochelarilor pentru angajații lor. Citește articolul
Garantarea în plată a salariului brut cel puțin egal cu salariul de bază minim brut din țară nu este întotdeauna respectată de către angajatori. Ca să facă economii, angajatorii recurg frecvent la soluții pentru a acorda angajaților mai puțin decât impune legea, iar alteori, pur și simplu, se întâmplă ca textele de lege să fie aplicate necorespunzător. Dacă mai punem la socoteală și niște beneficii fiscale purtate de anumite sume ori tipuri de venituri, atunci greșelile din practică se multiplică. Citește articolul
În Legea avertizorilor în interes public (Legea Whistleblower) regăsim o obligație de informare, care incumbă însă numai anumitor angajatori. Astfel, de principiu, ea este legată de obligația de a avea un canal intern de raportare. Citește articolul
Între protecțiile conferite de Legea Whistleblower avertizorilor de integritate se numără și un drept specific în ipoteza în care acesta este cercetat disciplinar în urma raportării sau divulgării publice pe care a făcut-o: acela de a solicita prezența presei la cercetarea disciplinară, pe lângă aceea a unui apărător sau a unui reprezentant sindical/al salariaților. Angajatorul nu are spațiu de manevră aici: dacă se întâlnește cu o atare solicitare, ori îi dă curs, ori riscă invalidarea procedurii cu totul. Citește articolul
Din cauza unei scăpări din noua Lege a dialogului social, care nu a mai preluat prevederile vechii legi în materia competenței în primă instanță a tribunalului pentru soluționarea conflictelor individuale de muncă, cele mai multe cereri patrimoniale trebuie să se îndrepte acum către judecătorii. Deși problema a fost subliniată deja de mai mulți profesioniști ai dreptului muncii, încă din decembrie, până la acest moment nu a apărut niciun proiect de ordonanță care să acopere, în regim de urgență, această scăpare. Mai mulți parlamentari neafiliați au depus însă de curând un proiect de lege în acest sens, dar chiar și așa va dura destul ca acesta să producă efecte. Citește articolul
Codul Muncii, modificat în octombrie anul trecut, impune ca avantajele pe care angajatorul le oferă să fie menționate în mod expres în contractele individuale de muncă, asigurând astfel angajaților o transparență mai mare și o garanție mai solidă că vor primi acele tichete, bonusuri sau alte avantaje promise. Angajatorul are însă ceva „spațiu de manevră” în privința avantajelor oferite în mod neregulat. Cu alte cuvinte, în privința acelor avantaje pe care nu le oferă în mod constant, e suficient să prevadă ideea că „se pot oferi și alte avantaje”, fără să le numească pe fiecare. Citește articolul
În ultima perioadă, aproape orice drept nou acordat angajaților prin lege ajunge să reprezinte o mică problemă pentru angajator, cel puțin o perioadă de timp, într-o listă deja destul de lungă de lucruri de bifat. De data aceasta, vorbim în mod concret de două categorii de libere la care au dreptul angajații, în virtutea legii, dar a căror reglementare deja a iscat numeroase discuții în departamentele de resurse umane. Citește articolul
O mare nelămurire apărută în spațiul public odată cu introducerea impozitării bacșișului este ce se întâmplă dacă bacșișul este mai mare de 15% din consumație? În mod normal, pentru bacșiș se datorează numai impozit, acesta fiind considerat un venit din alte surse. Însă specialiștii spun că partea de bacșiș care depășește 15% din consumație poate fi considerată venit salarial pentru care se datorează atât impozit, cât și contribuții sociale. Citește articolul
Încheierea unui contract colectiv de muncă nu este și nu a fost niciodată obligatorie, dar negocierea colectivă pentru eventuala încheiere a unui atare contract este obligatorie, iar îndatorirea revine în toate cazurile unde în unitate sunt cel puțin zece angajați. Din poziția în care sunt, angajatorii trebuie să-și îndeplinească, întâi de toate o obligație de informare și să le spună angajaților că, dacă vor să discute pentru încheierea unui contract colectiv de muncă, nu o pot face în grup de zeci și sute, ci reprezentați de cineva. Interesele angajaților pot fi reprezentate însă în mai multe moduri, iar inducerea ideii că desemnarea unor reprezentanți e singura soluție de a purta un dialog este greșită. Citește articolul
Din februarie 2023, dacă plătesc pentru salariații proprii abonamente de sport pentru întreținere, prevenire sau terapie, într-o anumită limită anuală, angajatorii nu plătesc taxe salariale la stat, conform unei legi oficializate recent. Cu alte cuvinte, nu se plătesc impozit pe venit și contribuții sociale pentru pensii (CAS), sănătate (CASS) și muncă (CAM). Citește articolul