În afară de remunerația minimă cerută de lege, firmele și PFA-urile care vor să beneficieze ocazional de munca necalificată prestată de români sau străini în calitate de zilieri trebuie să știe că legea impune mai multe obligații de atât. Frecvent, beneficiarii folosesc zilieri în domenii de activitate nepermise de lege, precum e cel al construcțiilor, de exemplu. Totodată, uită să completeze registrul electronic obligatoriu cu frecvența cerută de lege sau să încheie acordurile de plată. Iată, în materialul de azi, cele mai importante chestiuni de bifat în cazul muncii ziliere: Citește articolul
Angajatorii nu trebuie să neglijeze obligațiile de SSM (sănătate și securitate în muncă) nici în privința accidentelor ușoare suferite de angajați, pe care trebuie să le țină într-o evidență separată și pentru care trebuie să facă dosarul de cercetare. Adică inclusiv pentru accidente urmate de o scurtă perioadă de incapacitate de muncă, chiar mai puțin de o zi. Altfel, se pot aplica amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul
Perioada de repaus zilnic nu face parte din perioada de repaus săptămânal, ci se adaugă la aceasta, chiar dacă o precedă în mod direct, subliniau recent judecătorii europeni. În materia repausului zilnic și săptămânal, Codul muncii trasează linii destul de clare pentru angajatori, dar legea nu este întotdeauna urmărită atent de angajatori, iar prevederile sunt interpretate în detrimentul drepturilor salariaților. Citește articolul
Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul
Hotărârea prin care este extins numărul sectoarelor de activitate în care se pot derula negocieri colective a apărut azi în Monitorul Oficial. Conform legii dialogului social, negocierea colectivă e obligatorie la nivel de sector. Citește articolul
Organizarea și funcționarea unității țin de decizia angajatorului, aici intrând și numărul și tipul de posturi de care are nevoie pentru activitatea sa, precum și norma de muncă aferentă. Angajatorul e cel care poate decide dacă munca sa trebuie să înceapă la 7:00 dimineața ori mai târziu, dacă munca sa presupune schimburi de personal ș.a.m.d.. Dar la celălalt capăt, angajatul are nevoie de predictibilitate. Pentru a păstra echilibrul între drepturile și obligațiile celor două părți ale contractului de muncă, în materia repartizării timpului de muncă, trebuie să ne raportăm la toate dispozițiile legale incidente, plecând de la cele ale articolului 8 din Codul muncii și ținând cont de zece elemente specifice. Citește articolul
Câțiva parlamentari au înregistrat în noiembrie la Parlament o propunere legislativă care să introducă în Codul muncii o excepție de la limitarea suprapunerii programului de lucru în cazul mai multor contracte de muncă ale aceluiași angajat pentru personalul didactic medico-farmaceutic și pentru cadrele didactice care dețin anumite funcții în unitățile medicale. Cu o scurtă completare față de forma inițială, noua prevedere a primit deja votul azi la Senat, urmând să ajungă acum și în atenția deputaților. Citește articolul
Începând din 2 martie, ordonanța privind concediile medicale conține o regulă clară privind condiția stagiului minim de cotizare pentru obținerea concediului și indemnizației în cazul celor care lucrează pentru mai mulți angajatori. Situația concediilor medicale în cazul cadrelor didactice cu normă la mai mulți angajatori este de asemenea detaliată în noile norme. Citește articolul
Dreptul angajatorului de a stabili atribuțiile corespunzătoare fiecărui salariat poate fi exercitat în limitele prevăzute de lege, iar aici avem în vedere ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă, nu exclusiv Codul muncii. Citește articolul
Programul de lucru trebuie să se încadreze în limitele timpului de muncă prevăzut în contract, iar pentru munca suplimentară este nevoie de acordul angajatorului și al salariatului. Există limitări specifice în cazul persoanelor angajate cu timp parțial, precum și o durată normală de opt ore/zi și de 40 de ore/săptămână pentru cei cu normă întreagă. În caz de nerespectare a acestor prevederi, angajatorul riscă sancțiuni financiare. Citește articolul