Indiferent că vorbim de o firmă mică cu un număr redus de angajați sau de o multinațională, toate companiile, mai mici sau mai mari, au obligația de a asigura securitatea și sănătatea în muncă (SSM). Acest aspect devine cu atât mai important cu cât țările din întreaga lume, inclusiv România, se confruntă cu o situație specială generată de epidemia de coronavirus. În astfel de perioade, comunicare cu angajații și asigurarea unui climat corespunzător la locul de muncă, ținând cont de recomandările autorităților, sunt esențiale, informează Organizația Internațională a Muncii (OIM). Citește articolul
Suportarea indemnizațiilor de șomaj tehnic de către stat, într-o anumită limită, se face pe toată perioada stării de urgență, atâta timp cât contractele de muncă ale angajaților au fost suspendate pentru acest motiv. Potrivit ordonanței dedicate, solicitările pentru luna aprilie se pot face începând cu prima zi a lunii mai, adică de azi. Ele se depun numai pe platforma aici.gov.ro, iar nu la agențiile de muncă. Citește articolul
Situația creată de efectele coronavirus și de măsurile luate de Guvern pentru a remedia această problemă au pus multe firme într-un context foarte dificil. Pentru a putea face față mai bine unor astfel de situații, diverse firme ar putea adopta măsuri excepționale, inclusiv o eventuală schimbare a felului muncii salariaților, cerându-le acestora să facă lucruri care nu ar intra, în mod normal, în fișa postului. Pentru a putea face acest lucru, însă, firmele trebuie să respecte anumite condiții. Citește articolul
Cum documentele pentru banii de șomaj tehnic se pot cere de la stat pentru aprilie numai pe platforma specială a Guvernului, de la 1 mai, solicitanții trebuie să folosească documentele generate din această platformă, iar nu formularele folosite pentru a cere banii pe luna martie. Citește articolul
Angajatorii care vor relua activitatea, odată cu relaxarea preconizată a măsurilor speciale în vigoare, au primit recent o serie de îndrumări specifice, printr-un ghid bazat pe informații furnizate de Agenția Uniunii Europene pentru siguranță și sănătate în muncă, astfel încât să protejeze salariații în această perioadă dificilă. O atenție deosebită ar trebui acordată celor ce au depășit îmbolnăvirea cu noul coronavirus, dar care au rămas cu sechele, și care, la întoarcerea în activitate, vor avea nevoie de alte condiții de lucru decât cele anterioare. Citește articolul
Chiar dacă este o măsura necesară și justificată, interdicția popririi indemnizațiilor de stare de urgență (printre care și cea de șomaj tehnic) ar putea pune probleme în anumite situații speciale, avertizează avocații de la Filip & Company. Practic, imposibilitatea de a executa silit aceste indemnizații, prin poprire, ar putea afecta puternic persoanele cărora beneficiarii indemnizațiilor sunt obligați să le plătească anumite sume de bani, cum sunt, spre exemplu, pensiile alimentare sau anumite despăgubiri impuse de instanțe. Citește articolul
Deoarece autoritățile au decis că școlile vor rămâne închise până în septembrie 2020, activitatea angajatorilor va fi afectată serios, dacă au salariați părinți care primesc libere plătite pentru a sta acasă cu copiii mici. Legea 19/2020 este cea care permite salariaților să ceară angajatorului libere plătite, aceasta aplicându-se în practică din 21 martie 2020. Citește articolul
După ce inițial se stabilise ca fiecare membru al unei societăți cooperative, angajat cu convenție individuală de muncă, să ceară pe cont propriu, de la stat, indemnizația de profesionist pentru starea de urgență, Guvernul a schimbat regulile. Astfel, mai nou, cooperativa se adresează ea direct statului pentru a cere banii în numele acelor membri, adică la fel cum făcea deja în cazul membrilor angajați cu contract individual de muncă. Citește articolul
Într-un ghid bazat pe informații furnizate de Agenția Uniunii Europene pentru siguranță și sănătate în muncă există o serie de îndrumări pentru angajatorii care reiau activitatea, în contextul actual în care riscurile create de coronavirus încă pot să existe. Practic, ghidul îi sfătuiește pe angajatori cum să reducă riscul infectării, cum ar trebui reluată activitatea sau cum să gestioneze lucrul de acasă. Citește articolul
Reluarea activității în firmele unde, total sau parțial, aceasta a fost întreruptă sau redusă presupune, din perspectiva sănătății și securității în muncă (SSM), reevaluarea unor riscuri, adăugarea unora noi, construirea unor planuri de acțiune și a strategiilor pentru eventualitatea în care epidemia de COVID-19 sau altele similare ar putea forța din nou restrângerea activității. Potrivit unui ghid elaborat pe această temă de Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă, angajatorii trebuie adapteze condițiile de muncă și să prevină riscurile de infectare ale angajaților în lunile care urmează. Înainte de a dezvolta subiectul, câteva aspecte esențiale recomandate de Agenție: Citește articolul