În luna mai a acestui an a fost oficializată o lege prin care s-a introdus posibilitatea ca salariații și foștii salariați să aibă acces la Revisal, astfel încât să poată obține singuri o adeverință de vechime și specialitate. Totuși, din hotărârea de guvern, încă neoficializată, care conține procedura pe care vor trebui să o urmeze salariații pentru a primi acces registrul de evidență a salariaților reiese că angajatorii vor trebui să își asume prin semnătura toate documentele care vor fi descărcate, chestiune care se poate dovedi problematică pentru angajați, din moment ce noua reglementare nu prevede și un termen în care angajatorii trebuie să bifeze această obligație. Citește articolul
Angajatorul care acordă tichete de masă salariaților săi are un singur criteriu pe bază căruia poate refuza să plătească anumitor lucrători aceste bilete de valoare, respectiv celor care nu au funcția de bază în cadrul firmei. Altminteri, indiferent de norma de lucru a salariaților, toți cei care au funcția de bază la respectivul angajator trebuie să primească aceeași sumă aferentă tichetelor de masă pentru fiecare zi de muncă. Citește articolul
În practică se întâmplă frecvent ca un contract de mandat să fie tratat „la grămadă” cu contractele de muncă și chiar dacă legea fiscală, de exemplu, face referiri adesea la ambele tipuri de raporturi când stipulează X sau Y tratament fiscal, administratorului nu i se cuvine tot ceea ce i se poate cuveni unui angajat în mod normal - de exemplu, beneficiul tichetelor de masă ori al altor bilete de valoare. Citește articolul
Supraimpozitarea contractelor de muncă cu un salariu de bază mai mic de 2.550 lei nu se aplică doar celor part-time, ci e aplicabilă și situației în care salariul unui angajat full-time ajunge sub nivelul salariului minim brut pe economie. Dacă recent explicam situația salariaților Kurzarbeit, abordăm acum cazul salariaților care, sancționați cu o reducere salarială, ajung să primească mai puțin de 2.550 lei pe lună. Citește articolul
Chiar dacă trece printr-o perioadă dificilă financiar, inclusiv printr-o reorganizare a activității ca urmare aplicării unui concordat preventiv, un angajator nu are dreptul să modifice contractul individual de muncă (CIM) fără a avea acordul salariatului. Dificultățile financiare nu constituie împrejurări externe, imprevizibile și de neînlăturat, care să poată fi asimilate situației de forță majoră, ce reprezintă o excepție de la acordul părților necesar pentru modificarea CIM, a stabilit Curtea de Apel Craiova recent într-o speță. Citește articolul
Dacă salariații pot lucra la distanță, ca telesalariați sau în muncă la domiciliu, de ce nu s-ar putea aplica același lucru și contractelor de internship? Într-o companie unde specificul activității permite procesul de învățare și munca efectivă să fie prestate din orice alt loc decât sediul angajatorului, din fața unui laptop, poate fi ușor de imaginat și un program de internship care se petrece integral la distanță. Citește articolul
La calculul numărului total de zile de concediu medical (CM) pe care și le poate lua un salariat într-un an, de 90 de zile calendaristice, nu se iau și zilele petrecute în carantină sau izolare ca urmare a virusului SARS-CoV-2. Situația este similară cu cea pentru concediile medicale de sarcină și lăuzie, risc maternal sau îngrijirea copilului bolnav. Citește articolul
Cei care vor să se folosească de așa-zisele convenții civile pentru a masca raporturi de muncă trebuie să cunoască de la bun început că-și asumă riscuri atât pe planul legislației muncii, cât și în plan fiscal. Citește articolul
Când aplică mecanismul Kurzarbeit iar salariul brut primit de angajații vizați scade sub nivelul de 2.550 lei, angajatorii trebuie să știe că pentru respectivele contracte vor trebui să achite contribuțiile sociale la nivelul salariului minim brut pe țară și nu la nivelul venitului realizat. Din cauza faptului că se reduce timpul de lucru, respectivele contracte de muncă sunt considerate part-time și li se aplică supraimpozitarea aferentă, după cum ne-au explicat specialiștii. Citește articolul
Chiar dacă nu este încă oficializată revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și fișele de post, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat de tot la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să înceapă să le pregătească. Miercuri, legea prin care această ordonanță este respinsă a fost adoptată la votul final, ceea ce înseamnă că e doar o chestiune de timp până când ordonanța va fi oficial abrogată. Citește articolul