În cazul în care angajatorul a suferit un prejudiciu cauzat de mai mulți salariați, cuantumul răspunderii fiecăruia se stabilește în raport cu măsura în care fiecare a contribuit la producerea sa. Dacă măsura în care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinată, răspunderea fiecăruia se stabilește proporțional cu salariul său net de la data constatării pagubei și, atunci când este cazul, și în funcție de timpul efectiv lucrat de la ultimul său inventar. Citește articolul
Absențele nemotivate se scad din vechime, potrivit Codului muncii, pot fi motiv suficient de demarare a unei cercetări disciplinare, dar angajatorul mai poate și să decidă suspendarea contractului de muncă pe acest motiv. Totuși, pentru asta trebuie să-și fi stabilit dinainte, la nivel contractual sau în regulamentul intern, condițiile în care o poate face. Citește articolul
O interpretare eronată sau chiar forțată a dispozițiilor unui act normativ prin care s-au prevăzut anumite sporuri, poate conduce la situația în care, ulterior încasării sumelor respective, salariații sunt obligați să le restituie. Chiar dacă nu e vina angajatului și nu se pune problema bunei sale credințe, restituirea trebuie făcută pentru că vorbim de sume încasate necuvenit. Discuția este însă ușor diferită între situația celor ce lucrează la privat și a celor ce lucrează la stat. Citește articolul
În Codul administrativ, acolo unde sunt reglementate raporturile de serviciu ale funcționarilor publici, există o problemă de discriminare identică uneia care se regăsea până acum ceva vreme și în Codul muncii, dar pe care legiuitorul român încă nu a rezolvat-o în mod similar: dacă vor să rămână în activitate la fel ca bărbații, până la 65 de ani, funcționarele ar trebui să-și poată exprima opțiunea liber în acest sens și fără să aibă nevoie de aprobarea conducătorului instituției sau autorității. Citește articolul
În contextul gravului accident de muncă ce a avut loc luni în București, în urma căruia doi muncitori au murit, reamintim angajatorilor că sunt obligați să ia măsuri legale de sănătate și securitate în muncă (SSM). În caz contrar, firmele riscă un dosar penal și amenzi usturătoare. Citește articolul
Cei care-și construiesc sau își refac casele trebuie să știe că există numeroase reglementări care trebuie respectate atunci când „angajează” lucrători pentru construcțiile lor. Dacă nu contractează cu o firmă de construcții și se înțeleg direct cu lucrătorii, beneficiarii lucrărilor nu pot fi considerați altfel decât angajatori, trebuie să le încheie acestora contracte de muncă ș.a.m.d., altfel riscând amenzi sau chiar să ajungă la închisoare dacă se ajunge la accidente de muncă. În plus, legislația în vigoare stabilește că în domeniul construcțiilor nu se poate munci ca zilier. Citește articolul
Un singur certificat de concediul medical eliberat de medicul curant poate fi folosit de către un salariat pentru a-şi motiva lipsa pentru motive de sănătate indiferent de câte locuri de muncă are. De asemenea, salariatul va primi indemnizaţii pentru acelaşi concediu medical de la fiecare angajator unde a îndeplinit stagiul minim de cotizare. Conform unor modificări legislative recente, angajații pot fi amendați acum dacă intră în medical doar la unul sau unii dintre angajatori și la ceilalți, nu. Citește articolul
Pentru o lună de vară, cu activitate redusă pentru unii angajatori din cauza concediilor de odihnă, domeniul relațiilor de muncă a avut parte de multe noutăți. Pe final de iulie, vă prezentăm cele mai importante schimbări care au apărut, în ordinea importanței lor. Citește articolul
Orice salariat trebuie să primească două zile libere consecutive pe săptămână, conform Codului muncii, de regulă, sâmbătă și duminică. Totuși, există o serie de angajatori a căror activitate ar fi dată peste cap sau ar avea de suferit dacă toți salariații ar fi liberi în weekend, de aceea, aceștia vor putea primi liberele în alte zile decât sâmbătă sau duminică, cu condiția să aibă parte de 48 de ore consecutive de repaus. În plus, aceștia trebuie să primească și bani în plus la salariu. Citește articolul
Relativ recent, firmelor li s-a pus în vedere că au obligația de a informa salariații cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat. Obligația trebuie menționată în contractele de muncă, dar informarea propriu-zisă se face printr-un alt document. Ca să vină în întâmpinarea firmelor, Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a oferit recent un model de informare pe care să-l folosească angajatorii. Citește articolul