avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 630 soluții astăzi

Marți, 21 ianuarie, are loc evenimentul: Detașări transfrontaliere - abordarea aspectelor practice ale detașărilor în UE și în state terțe. Participă →

Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Organizarea defectuoasă a muncii sau despre cum în unele unități, în weekend, timpul se dilată

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Mai 2024 | 0 | 2092 | Timp de citire: 3 min.

În cazul unor activități specifice, cum ar fi cele care asigură asistența medicală în regim de permanență, repartizarea programului de muncă trebuie să țină cont și de gradul de încărcare în anumite perioade și să asigure o funcționare eficientă a activității. Pornind de la un caz sesizat recent pe forumul avocatnet.ro, ne amintim ce înseamnă timpul de muncă și care sunt aspectele esențiale pe care niciun angajator nu le poate ignora. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce măsură anumite concedii sau libere sporadice afectează dreptul la concediu de odihnă într-un an

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Mai 2024 | 0 | 6235 | Timp de citire: 5 min.

De principiu, dacă angajatul nu prestează activitate, nici dreptul său la concediul de odihnă „nu se acumulează”, întrucât acesta e acordat prin lege pentru refacerea capacității de muncă. Există, totuși, unele perioade în care, chiar dacă angajatul nu este la muncă, zilele sale de concediu nu sunt afectate. Se întâmplă frecvent ca angajatorii să nu țină seama la acordarea concediului de odihnă de specificul sărbătorilor legale când trebuie să acorde liber, de anumite medicale sau concedii la care are dreptul angajatul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea în SSM - oportunități și beneficii pentru companii. Analiză pe cifre între modelul tradițional și cel digital de SSM

Eurofin Consult în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Mai 2024 | 0 | 2235 | Timp de citire: 7 min.

În era digitală, adaptarea la tehnologie este esențială pentru eficiența și flexibilitatea în mediul de afaceri. Un domeniu care a început să beneficieze de această transformare este și cel al securității și sănătății în muncă (SSM), unde digitalizarea poate simplifica și eficientiza o parte a proceselor, reducând în același timp costurile asociate. Implementarea soluțiilor digitale în acest domeniu devine din ce în ce mai accesibilă, mai ales în lumina reglementărilor legislative care favorizează acest proces. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

În secolul digitalizării accentuate, scrisul urât te poate băga în comisia de disciplină într-o instituție publică

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Mai 2024 | 0 | 1498 | Timp de citire: 3 min.

Să ai un scris lizibil, de ce nu chiar caligrafic, face parte din categoria calităților din ce în ce mai rar întâlnite, într-adevăr, însă în anul 2024 nu prea mai reprezintă o „competență cheie” pentru salariați, accentul fiind pus în special pe competențele digitale. Situația de față descrie adevărul trist care ne confirmă că inteligența artificială nu reușește să învingă rezistența la schimbare a unui sistem încremenit în secolul precedent.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Măsurile luate împotriva celor care reclamă încălcări ale legii la locul de muncă pot fi suspendate rapid în instanță

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Mai 2024 | 0 | 6766 | Timp de citire: 4 min.

Avertizorul este persoana care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional. De cele mai multe ori, avertizorul este chiar un angajat care a aflat despre anumite încălcări ale legii care se petrec în compania sau instituția/autoritatea publică unde lucrează. Când angajatul denunță încălcarea legii privind achizițiile publice și situația „explodează” apoi în presă, devine ținta unor represalii mergând de la cercetări pentru diverse fapte, acuzații de hărțuire, discriminare salarială și până la imposibilitatea de a mai intra fizic în birou. Legea îi protejează însă pe avertizori: ca să nu fie dezavantajați de durata unui proces privind legalitatea măsurilor, judecătorii pot decide, separat, într-o acțiune privind suspendarea măsurilor, că acestea au caracterul unor represalii ca urmare a avertizării de integritate. La angajatori însă legea pune din nou sarcine probei în brațele acestora: trebuie să dovedească faptul că măsurile nu sunt ceea ce par. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prima minivacanță acordată de Guvern scoate în evidență un aspect care îi poate dezavantaja pe salariații din sectorul public, dacă dispozițiile legale sunt interpretate eronat de instituții sau autorități

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Mai 2024 | 0 | 2613 | Timp de citire: 3 min.

Privită inițial ca fiind o situație avantajoasă pentru salariații din sectorul public, acordarea unei zile libere între cele de sărbătoare legală se poate transforma, din cauza unei formulări mai puțin clare, într-o încălcare a dispozițiilor legale privind acordarea repausului săptămânal sau zilnic. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Am fost desemnat de către angajator reprezentantul salariaților pentru negocierea contractului colectiv, dar nu știu ce trebuie să fac

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Mai 2024 | 2 | 4621 | Timp de citire: 3 min.

Reprezentanții angajaților nu sunt în niciun caz desemnați de angajatori - legea însăși interzice imixtiunea acestora din urmă în procesul de alegere a reprezentanților. Practica ne arată însă că nici măcar acolo legea e cât se poate de clară angajatorii nu dau atenție normelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Cine poate fi prestator casnic în România și care e regimul său comparativ cu un angajat, un zilier sau un lucrător independent

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 Mai 2024 | 0 | 8418 | Timp de citire: 9 min.

Pe lângă prestarea muncii în baza unui contract de muncă, în mod independent, având propria afacere, sau ca zilier, din 2024 în România există oficial reglementați și „prestatorii casnici”. Acești lucrători au un regim de muncă ocazional, fac numai munci necalificate strict reglementate prin legea lor specială, pot lucra după bunul plac, urmând a fi plătiți exclusiv cu tichete de activități casnice și care trebuie „transformate” ulterior în bani. Prestator casnic poate fi însă și un anumte tip de îngrijitor informal din Legea asistenței sociale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ziua internațională a SSM: instruirea este, în continuare, doar o formalitate în România

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Mai 2024 | 1 | 681 | Timp de citire: 4 min.

Pe 28 aprilie a fost marcată ziua internaţională a securităţii şi sănătăţii în muncă (SSM), ocazie cu care am aflat că, de la un an la altul, prea puțin se schimbă în peisajul autohton în materia accidentelor de muncă. Procesul de instruire rămâne în multe situații superficial, după cum arată chiar datele înfățișate de Inspecția Muncii pentru anul precedent, accidente care au deseori la consecințe grave pentru victime, inclusiv pierderea capacitații de muncă sau care fac reintegrarea dificilă în comunitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Evidența orelor de lucru: formă, categorii speciale de lucrători și riscuri penale

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Mai 2024 | 0 | 1601 | Timp de citire: 5 min.

Angajatorii sunt obligați să țină o evidență zilnică a orelor de muncă prestate de salariați, marcând obligatoriu orele de începere și de finalizare a programului. Există suficentă flexibilitate în privința formei și modului cum este construită evidența, limitele fiind acolo unde se ajunge la încălcarea altor drepturi ale angajaților. O atenție aparte trebuie oferită celor cu program neobișnuit, dar și angajaților care nu lucrează la sediu. Inspecția Muncii are dreptul să solicite explicații privind pontajul, iar salariații pot cere verificarea acestor înregistrări pentru a se asigura că sunt pontați conform realității. Citește articolul