avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 319 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM
Ziua mondială a sănătății mintale

Sănătatea psihică la locul de muncă: între reglementare și ce pot face angajatorii pentru a le asigura angajaților un mediu de lucru sănătos

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Octombrie 2022 | 0 | 2464 | Timp de citire: 4 min.

Despre sănătatea psihică a lucrătorilor a început să se vorbească tot mai mult de când burnout-ul a fost introdus în noua clasificare internațională a bolilor, dar interesul a crescut cel mai mult de când cu pandemia și munca de acasă. În legislația noastră în domeniul muncii avem prea puține referiri la ideea de stres profesional și doar un început de reglementare, însă burnout-ul nu este încă recunoscut ca boală profesională. Dacă ne uităm la aspectele de care lucrătorii se plâng cel mai tare vom observa că tendința e de a arăta cu degetul îndeosebi înspre un volum de muncă foarte mare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comunicarea cu salariații prin Whatsapp sau Facebook: Chiar dacă folosește canale alternative, angajatorul trebuie să respecte aceleași reguli care guvernează relațiile de muncă

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2022 | 1 | 14814 | Timp de citire: 4 min.

Să luăm ipoteza în care angajatorul decide să formeze un grup de WhastApp, Telegram sau chiar de Facebook prin care să trimită salariațior săi informări sau anunțuri legate de activitatea de zi cu zi a firmei, preferând acest tip de comunicare pentru că este mai rapid decât să spunem un email și că poate obține confirmarea că toți cei vizați văd mesajul. Totuși, atunci când folosește un astfel de canal alternativ de comunicare, angajatorul are responsabilitatea de a-l modera, de a avea un limbaj civilizat și să-l folosească doar în timpul programului de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot introduce într-o cercetare disciplinară deja demarată un alt angajat, pentru o altă presupusă abatere?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Octombrie 2022 | 0 | 1707 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a economisi timp și a fi mai eficient, un angajator se gândește că în procedura ce vizează o abatere disciplinară anume poate să-l introducă și pe un alt angajat, care se presupune că a comis o altă abatere disciplinară decât cea care face obiectul cercetării demarate, astfel încât să-i sancționeze pe amândoi prin aceeași procedură. Doar că, în speță, angajatorul trece peste mai multe dintre rigorile impuse în cadrul cercetării disciplinare și riscă să-i împiedice cel puțin unuia dintre angajați exercițiul deplin al drepturilor sale în cadrul unei atare cercetări. Citește articolul

ACCES PREMIUM
OUG 37/2021, abrogată din 6 octombrie

UPDATE Când ar trebui micile firme să aibă gata, practic, regulamentele interne și fișele de post?

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Octombrie 2022 | 0 | 2991 | Timp de citire: 4 min.

Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post urmează să fie oficial abrogată pe 6 octombrie, legea de respingere a acesteia fiind publicată luni în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că, de joi, se revine la existența acestor obligații, așa că e important să fixăm acum termenele de la care ar trebui  firmele care nu au acum aceste documente să le aibă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Când, cum și cât se poate modifica fișa postului

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Octombrie 2022 | 1 | 26915 | Timp de citire: 4 min.

Angajatorul poate modifica fișa postului fără a schimba felul muncii, cu respectarea pregătirii profesionale a salariatului și fără a stabili sarcini pe care salariatul nu le-ar putea îndeplini sau care presupun o calificare ce nu corespunde funcției. Reamintim azi principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere în privința fișelor de post, în contextul în care, în curând, fișele de post vor redeveni obligatorii pentru toți angajatorii din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu O relație de muncă s-a terminat înainte să înceapă. Cum gestionăm situațiile în care angajatorul nu mai vrea să-l primească la muncă pe cel recrutat și cât de legale sunt renunțările unilaterale la contracte

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Septembrie 2022 | 0 | 1916 | Timp de citire: 4 min.

Înainte de debutul raportului de muncă, noul angajator îi spune candidatului recrutat, căruia deja i-a dat contractul să-l semneze, că nu-l mai poate primi la muncă - motive subiecte sau obiective, pentru angajat acest aspect e irelevant, el fiind prejudiciat de cele mai multe ori, cu atât mai mult când deja demisionase de la fostul loc de muncă. Am discutat cu un specialist în relații de muncă despre tipicitatea înțelegerii dintre părți aici și de ce e important ca angajatul să primească de la angajator un contract semnat de către acesta din urmă, dar și că astfel de situații, deși nu pot fi evitate cu totul, pot fi gestionate tot în beneficiul angajatului, într-un final. Vorbim aici nu doar despre o problemă de moralitate, uneori, ci și de legalitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru noi ocupații, introduse în COR, iar alte patru - reorganizate

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
27 Septembrie 2022 | 0 | 2399 | Timp de citire: 2 min.

Patru profesii au fost introduse în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), printr-un ordin oficializat azi de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), aceasta fiind cea de-a patra modificare din acest an. Totodată, au fost reorganizate alte patru profesii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Epoca în care bonusurile și diversele avantaje ori beneficii extrasalariale puteau fi retrase unilateral de angajator e pe cale să apună

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Septembrie 2022 | 0 | 5856 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii nu doar că nu sunt obligați să treacă în contractul de muncă toate avantajele pe care le acordă angajaților pe lângă salariu, la momentul actual, ci le este chiar recomandat adesea să se rezume la politica internă de beneficii, fără să amintească în contracte toate bonusurile, abonamentele plătite și alte sume pe care le acordă. Asta face ca acordarea lor să se întrerupă adesea în mod nerezonabil, lipsit de transparență și subiectiv. În curând însă, angajatorii vor trebui să se adapteze la o nouă cerință - aceea de a include în contracte cam toate avantajele pe care le acordă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajații vor să le oferi flexibilitate în muncă? Iată câteva aspecte legale de luat în considerare

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2022 | 0 | 1868 | Timp de citire: 7 min.

Flexibilitatea muncii poate însemna, pentru unii angajați, să lucreze când vor și/sau de unde vor, să aibă din când în când, poate, o vinere sau o altă zi din săptămână liberă și să lucreze mai mult în celelalte patru zile lucrătoare; poate însemna doar telemuncă sau o combinație din toate măsurile antemenționate. Nimic nu e imposibil aici, din punct de vedere legislativ, dar spațiul de manevră trebuie analizat cu multă atenție pentru a nu ajunge la situații în care nu mai există deloc evidență a timpului de lucru, în care orele suplimentare ajung să fie confundate chiar de angajați cu cele de muncă sau situații în care angajatorul are nevoie de angajat și nu-l poate determina să vină la birou, deși se aștepta să vină ori să apară în fața laptopului în timpul programului de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Se întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare

PwC România în Resurse umane
22 Septembrie 2022 | 0 | 974 | Timp de citire: 4 min.

Atragerea și retenția talentelor este în topul riscurilor identificate de liderii de business, pe locul doi, după atacurile cibernetice, arată cel mai recent studiu de percepție derulat regulat în Statele Unite, în rândul executivilor din marile companii - PwC Pulse Survey din august 2022, incluzând 722 de directori și membri ai consiliului de administrație din companiile incluse în topul Fortune 1000 și alte firme private.

Citește articolul