Formarea profesională poate fi asigurată de angajator și la nivel intern, autorizându-se în acest sens, având desemnat unul sau mai mulți formatori. În fiecare caz în parte vorbim de contracte speciale pe care angajatorii le semnează cu cei care se formează. Citește articolul
Angajatorii sunt îndrituiți să le pretindă angajaților în care au investit sub aspectul formării profesionale să rămână în companie o perioadă de timp, iar, dacă nu o fac, să acopere cheltuielile pricinuite de formare. Totuși, chiar și acest drept se învârtește în sfera rezonabilului și proporționalului, astfel că angajatorii nu pot conta pe o retenție impusă de mai mult de doi-trei ani ori pe o despăgubire de 100% în toate situațiile. Citește articolul
Creșterile semnificative înregistrate în ultimele luni în costurile cu energia, care se resimt oricum și în costul altor bunuri și servicii, poate reprezenta o problemă pentru angajații care lucrează numai sau preponderent de acasă. Iar prognozele nu sunt optimiste, în sensul descreșterii, nici în următoarea perioadă. Prin urmare, cei care vor să-și păstreze angajații ar putea să ia în considerare și suportarea acestor creșteri de prețuri pentru angajații lor, inclusiv pentru cei care, deși nu lucrează de acasă, stau destul de departe de locul de muncă și nu pot folosi decât mașina personală să se deplaseze la/de la birou, angajați pentru care costurile cu carburantul au crescut, de asemenea, foarte mult. Citește articolul
Despre responsabilul cu egalitatea de șanse între femei și bărbați la locul de muncă aflam în 2018, când a intrat în legislație în mod oficial, dar mai mult ca o recomandare, iar nu ca obligație, așa cum era gândit inițial. Astfel, angajatorilor cu peste 50 de angajați li s-a pus în vedere că ar fi util să-l aibă. Apoi, un an mai târziu, i s-au detaliat atribuțiile. Trei ani mai târziu, i se dădea, dar doar la nivel de dezbatere, pentru că nu s-a adoptat nimic până acum, un model de instrument de lucru. Ca atare, în prezent, responsabilul acesta e mai degrabă o noțiune necunoscută și doar un nume într-o listă lungă de acte normative pe care trebuie să le respecte un angajator. Citește articolul
Angajatorul are dreptul să stabilească organizarea și funcționarea unității sale, acest drept fiindu-i recunoscut de Codul muncii. Chiar dacă lucrează de acasă, angajații nu au dreptul recunoscut de a lucra după bunul plac, conform unui program pe care și-l aleg singuri. Orarul de lucru e stabilit de angajator, iar programul de lucru e rezultatul înțelegerii dintre părți, însă simplul fapt că angajatul lucrează de acasă nu-i oferă posibilitatea de a lucra cum și când dorește. Citește articolul
Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) a primit astăzi cea de-a treia actualizare din acest an, fiind introduse 13 noi ocupații. Totuși, ordinul Ministerului Muncii oficializat nu cuprinde și modificările anunțate, la începutul lunii august, printr-un al doilea proiect care este încă în dezbatere și care prevede introducerea altor ocupații, printre care cea de terapeut în terapie asistată de animale, sau mutarea altor ocupații existente, și nici eliminarea ocupației de jurisconsult anunțată recent de Inspecția Muncii. Citește articolul
Atât internshipul, cât și perioada de probă au la bază un contract semnat între cele două părți (firma și persoana fizică ce va presta activitatea) și o remunerație pentru munca prestată, drepturi și obligații pentru ambele părți. De fapt, vorbim de o comparație între un contract de internship, al cărui scop e foarte bine trasat în lege și un contract de muncă. În practică, se întâmplă adesea ca angajatorii să lucreze cu tineri fără să le încheie niciun contract și să le spună „interni în perioada de probă”, bazându-se pe faptul că aceștia nu cunosc legislația și drepturile lor. Câteva lămuriri pe acest subiect și amenzile pe care le riscă angajatorii: Citește articolul
Ocupația de jurisconsult va fi eliminată din Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), potrivit unui anunț făcut de Inspecția Muncii (IM). Angajatorii care au persoane încadrate pe această funcție vor trebui, în săptămânile care urmează, să modifice contractele de muncă ale salariaților. Citește articolul
Despre instruirea angajaților în materia prelucrării datelor personale se poate vorbi îndelung, de la teorie la aplicarea teoriei. Acum ceva vreme, chiar autoritatea română de profil (ANSPDCP) a subliniat ideea că instruirea în sine nu ar trebui să fie doar o chestiune la nivel declarativ și că în mod ideal ar trebui secondată de verificarea cunoștințelor însușite de angajații instruiți. GDPR nu se schimbă, dar instruirea ar trebui să se facă periodic - pentru că, simplu, oamenii uită și trebuie să li se reamintească ce (nu) au de făcut. Un angajator și-ar putea propune, astfel, ca alături de alte obiective trasate, angajații să bifeze și chestiuni ce țin de corecta prelucrare a datelor personale ale clienților, de pildă. Și, subsecvent, să evalueze angajații în mod corespunzător. Citește articolul
Atunci când se confruntă cu situația încetării un contract de muncă semnat înainte de 2011, angajatorul trebuie să știe că obligația privind eliberarea adeverinței de vechime în muncă și în specialitate, alături de un extras din Revisal, se aplică pe întreaga perioadă a raportului de muncă, nu doar pentru cea de după 2011. Citește articolul